FFS

FDFD


گلکسی سی-5


 

لاکهید سی-۵ گالکسی (به انگلیسی: Lockheed C-5 Galaxy)‏ هواپیمای باربری نظامی موجود در نیروی هوایی آمریکا است.
لاکهید C-۵ Galaxy(کهکشان) هواپیمای حمل و نقل نظامی است که توسط شرکت لاکهید ساخته شده است.هدف از طراحی و ساخت این هواپیمای حمل محموله های استراتژیک در مسافت های بین قاره ای و حمل محموله های  بزرگ تر از اندازه معمول بوده است.


 

لاکهید سی-۵ گالکسی
C-5 Galaxy - 060505-F-0000J-002.jpg
نوع هواپیما باربری نظامی
کشور سازنده ایالات متحده
شرکت سازنده لاکهید مارتین
نخستین پرواز ۳۰ ژوئن ۱۹۶۸
تاریخ رونمایی ژوئن ۱۹۷۰
وضعیت کنونی در حال استفاده
بکارگیرنده(ها) ایالات متحده
تعداد ساخته‌شده ۱۳۱
بهای هر فروند ۱۶۸ میلیون دلار (سال ۱۹۸۷)

 

هواپیمای C-5 Galaxy به سفارش نیروی هوایی آمریکا طراحی شده و در حال حاضر توسط این نیروی اداره می شود.این هواپیما به همراه رقیب روسی خود انتونوف 225 بزرگترین هواپیماهای باری جهان هستند.
نسخه جدیدی از این هواپیما با نام C-5M Super Galaxy که در حقیقت نسخه بروز شده C-5 است و از موتور های جدید و سیستم های ارتباطی مدرنی بهره می برد امکان ادامه خدمت این هواپیما را تا سال 2040 برای نیروی هوایی آمریکا مهیا کرده است.
در سال 1961 میلادی چندین شرکت هواپیما سازی در آمریکا شروع به مطالعه در مورد طرحی برای یک هواپیمای ترابری جت که توانایی حمل بارهای سنگین را داشته باشد برای جایگزینی با هواپیماهای C-133 Cargomaster و C-141 Starlifters کردند.
هواپیمای جدید باید توانایی بیشتر از C-141 داشته و بتواند محموله های غیر معمول را حمل کند.این مطالعات منجر به طراحی،طرح مفهومی CX-4 شد که از شش موتور بهره می برد ، این طرح در سال 1962 مورد قبول واقع نشد چون هیچ پیشرفت قابل توجهی نسبت به هواپیمای C-141 در ان دیده نمی شد.
در اواخر سال 1963 طرح مفهومی دیگری ارائه شد که  CX-X نام گرفت،این طرح از چهار موتور به جای شش موتور طراحی شده در طرح CX-4 بهره می برد.CX-X با وزن ناخالص 249000 کیلوگرم توانایی حمل خداکثر 81600 کیلوگرم بار را با سرعتی معادل 800 کیلومتر در ساعت داشت ، در این طرح محفظه محموله 5.24 متر عرض،4.11 متز ارتقاع و 30.5 متر طول داشت و برای تامین قدرت از چهار موتور بهره می برد و مصرف سوخت آن به طور چشمگیری بهبود یافته بود.

هواپیمای C-5 Galaxy

ظوابط طرح نهایی شد و در اوریل سال 1964 طرح هواپیمای استراتژیک سنگین CX-HLS که قبلا CX-X نامیده می شد برای شرکت ها ارسال شد، در ماه مه همان سال پیشنهاداتی از شرکت های هواپیما سازی بوئنگ،داگلاس،جنرال داینامیک و لاکهید و مارتین ماریتا دریافت شد،پیشنهاداتی هم از جنرال الکتریک ، کرتیس رایت و پرات اند ویتنی جهت طراحی موتور دریافت شد.
پس از برسی ها به بوئینگ ، داگلاس و لاکهید به همراه جنرال الکتریک و پرات و ویتنی فرصتی یک ساله برای مطالعه روی بدنه و موتور داده شد.
 
هر سه طرح مشترکاتی با هم داشتند ، برای مثال در هر سه طرح کابین خلبان در هواپیما و بالاتر از قسمت بار و محموله قرار داشت که توان بارگیری از طریق دماغه را به هواپیما می داد.تفاوت مهم بین طرح ها این بود که لاکهید از یک دم T شکل در طراحی استفاده کرده بود در حالیکه طرح بوئینگ و داگلاس از دم معمولی بهره می برد.
نیروی هوایی طراح بوئینگ را برتر از طرح لاکهید دانست اما به دلیل اینکه طرح لاکهید کم هزینه تر بود،لاکهید در سپتامبر 1965 برنده طرح اعلام شد،در ماه اوت همان سال جنرال الکتریک نیز به عنوان طراح موتور انتخاب شد.موتور طراحی شده توسط پرات و ویتنی ، بعد ها در توسعه بوئینگ 747 مورد استفاده قرار گرفت.
 

اولین C-5A به شماره 8303-66 در تاریخ 2 مارس 1968 در کارخانه ماریتا در ایالت جورجی تولید گشت.در تاریخ 20 ژوئن 1968 پرواز های آزمایشی C-5A در شرکت لاکهید-جرجیا آغاز شد.
اولین پرواز به شماره 8303 اچ توسط خلبان تست لاکهید لئو سالیوان انجام شد.

هواپیمای C-5 Galaxy

تست های پروازی نشان می داد که مشکلاتی در طول طراحی وجود داشته است ، هواپیماهای اول و دوم تولید شده شامل مشکلاتی مثل نرسیدن  به سرعت مورد نظر ،مشکلات وزن هواپیما ، ناتوانی در حمل بار پیش بینی شده و ... بودند.
این مشکلات به حدی بود که سرریز هزینه ها و مشکلات فنی C-5A موضوع تحقیقات کنگره در سال های 1968 تا 1969 بود.
با اینکه پس از پایان مراحل ساخت اولین فروند، قیمت تمام شده و وزن نهایی C-5A از موارد پیش بینی شده بسیار فراتر رفت بود ، در حالی که از نظر استحکام سازه ای هم ضعیف تر از حد مطلوب بود. بنا به آزمایش های استاتیکی، سازه بالها فقط 84% بیشترین بار پیشبینی شده را تحمل می کرد، اما به دلیل ضرورت فوری تعویض هواپیماهای سی-141 و سی-133 ساخت داگلاس،C-5 سریعا برای خدمت آماده شد و اولین C5A در 17 دسامبر 1969 تحویل نیروی هوایی شد. با این حال، ضعف های سازه ای و عملکرد پروازی آن بطور کامل حل نشده بود.

C-5 در اواخر جنگ ویتنام و جنگ اعراب و اسراییل(یوم کیپور) خدمات زیادی انجام داد،اما همه این خدمات تحت تاثیر سانحه روز چهارم آوریل 1975 در ویتنام قرار گرفت که به کشته شدن 155 نفر انجامید. این سانحه پس از کنده شدن درهای انتهایی و از دست رفتن کنترل هواپیما رخ داد و باعث شد که اختصاص بودجه برای رفع ضعف iای سازه ای، در اولویت قرار گیرد. به این ترتیب، در اولین اقدام قراردادی برای تعویض بالها منعقد شد تا عمر آنها از نظر پدیده خستگی سازه افزایش یابد.در دهه 1980 همه هواپیماهای تولیدی مشمول طرح تغیر بال شدند.

C-5_Galaxy

C-5A به شماره 8303-66

تولید اولین مدل گالاسکی، یعنی C-5A پس از تکمیل تعداد پیش بینی شده در قرارداد در 1976 متوقف شده بود. اما به دلیل نیازهای روزافزون نیروی هوایی، در 1982 مجددا قراردادی با لاکهید منعقد شد که شامل تولید گالاکسی جدید با موتورهای کمی قویتر، بعضی اصلاحات سازه ای و تغییرات آیونیکی بود. مدل جدید را C-5B نامیدند. 
C-5 Galaxy می تواند بارهای سنگین و حجیمی مثل تانک های جنگی، پلهای متحرک، هلیکوپتر های نیمه سنگین و سنگین را حمل کند، ضمنا به دلیل دماغه بازشونده و در انتهایی، امکان بارگذاری و باربرداری سنگین هم دارد. مثلا سی.5 میتواند 2 تانک ام.1 یا شش فروند هلیکوپتر تهاجمی آپاچی را حمل کند. همچنین هرچند جابجایی سربازان در طرح اولیه C-5B لحاظ نشده بود، می تواند 290 سرباز مسلح به همراه تجهیرات مورد نیاز را با آن جابجا کند. گالاسکی با بالهای جدید رکورد های جهانی پرواز مثل بیشترین وزن برخاستن(920.836 پوند) را بدست آورد و در جنگ خلیج فارس با شرکت در عملیات طوفان صحرا 22.4% از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

C-5 Galaxy Cockpit

مدل های این هواپیما
 
C-5A
هواپیمای C-5A در حقیقت نسخه اصلی C-5 محسوب می شود.بین سال های 1969 تا 1973 تعداد 81 فروند C-5A به پایگاهای نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده شدند.با توجه به ترک های موجود در بال های این پرنده در اواسط 1970 وزن قابل حمل انها محدود بود.
جهت بازگردانی توانایی کامل C-5 به ان ساختار بال ها دوباره طراحی شد و برنامه ای برای نصب بالهای جدید و در تقویت انها ما بین سالهای 1981 تا 1987 اجرا شد که طی ان 77 فروند از C-5 های موجود به مدل C-5As تغییر نام دادند.
 
C-5B
در این مدل که در حقیقت نسخه بروزرسانی شده C-BA است،علاوه بر تغییرات بال ها موتور توبوفن TF-39-GE-1C به همراه سامانه های ناوبری این هواپیما بروزرسانی شدند،از این گونه بین سال های 1986 تا 1989 50 فروند به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد.
 
C-5C
این مدل از گلکسی به صورت مخصوص ، جهت حمل بار های بزرگ طراحی و ساخته شده است.دو فروند از گالاکسی ها (68-0213 و 68-0216)  برای حمل بارهای بزرگ مانند ماهواره های ناسا از محفظه ی بار بزرگتری برخوردار شدند.عمده ترین تغییرات شامل انتقال بخش مسافری به عقب هواپیما ، بزرگ تر کردن بخش میانی درب انتهایی و نصب یک دیواره ی متحرک به بخش انتهایی هواپیما  است.مورد دیگری که اضافه شده ، ورودی دوم برای توان زمینی هواپیماست. این بخش هرگونه نیرویی را که از قسمت بار وارد میشود ، خنثی میکند.هر دو فروند C5-C توسط نیروی هوایی ایالات متحده و از جانب ناسا مورد استفاده قرار میگیرند.این دو فروند در پایگاه نیروی هوایی تراویس ایالات متحده در کالیفرنیا نگهداری میشوند.هواپیمای "68-0216" اپگرید های ایونیک را در ژانویه سال 2007 به پایان رسانید.
 
C-5-galaxy
C-5M Super Galaxy
این مدل شامل تا 80% خدمات مشابه به C-5  را در خود حفظ کرده است."AMC" برنامه ای جهت مدرنیزه کردن تمامی C-5Bs و C-5Cs و تعداد زیادی از C-5As را به این مدل آغاز کرد.برنامه مدرنیزه کردن ایونیک C-5 موسوم به AMP(Avionics Modernization Program) در سال 1998 اغاز شد و الکترونیک پروازی این غول به مدیریت ترافیک هوایی جهانی آپگرید شد که شامل سیستم های مخابرات ، صفحات نمایش ،تجهیرات ناوبری و امنیتی و نصب سیستم جدید خلبان خودکار بود.اولین پرواز  مربوط به اولین C-5 همراه با آپگرید "AMP"(85-0004) در دسامبر 2002 به وقوع پیوست.
بخش دیگری از برنامه ، تامین امنیت هرچه بیشتر و  برنامه ی تعویض موتور موسوم به
"Reliability Enhancement and Re-engining Program" یا همان "RERP" بود که شامل موتورهای CF6-80C2 جدید جنرال الکتریک ، پیلون و واحد های برق اضطراری به همراه اپگرید هایی در ظاهر و ساختمان هواپیما ، ارابه های فرود ، کاکپیت و سیستم تنظیم فشار هوا میباشد.موتورهای فدرتمند CF6 توان تولید نیرویی 22% بیشتر از موتورهای اولیه C-5 را دارا هستند که در نتیجه باعث کوتاه شدن 30% مسیر Take off ، افزایش 38% نرخ صعود ،افزایش چشم گیر توان حمل بار و مداومت پروازی بیشتر میشود.گلکسی هایی که این تغییرات رو پشت سر گذاشته اند ، C-5M Super Galaxy نامیده میشوند.
بنابر برآورد نیروی هوایی ایالات متحده C-5M طی 40 سال آینده چیزی حدود 20 میلیارد دلار خرج خواهد داشت.اولین C-5M در 16 مه 2006 تکمیل شد و اولین پرواز خود را در 19 ژوئن همان سال انجام داد.تصمیم نهایی جهت ارتقا تمامی C-5As  و C-5Bs به مدل C-5M در فوریه سال 2008 گرفته شد.C-5Ms در ماه اوت 2008 سه تست توسعه پروازی را موفق پشت سر گذاشتند.هواپیمای مذکور  تست های عملیاتی و ارزیابی نهایی را در سال 2009 آغاز کرد.پروژه ی اپگرید این غول لجستیکی تحت عنوان RERP تا سال 2016 به پایان میرسد.
شرکت Lokheed Martin اعلام کرد که C-5M در تست های پروازی خود به تاریخ 13 سپتامبر 2009 ، 41رکورد جدید بدست آورده است.اطلاعات این پرواز توسط انجمن ملی هوانوردی جهت تایید رسمی ثبت شده اند.در این رکورد
C-5M  80,110 کیلوگرم بار را در مسافت 12,500 متری به مدت 23 دقیقه و 59 ثانیه طی کرد!!!
این پرواز 33 بار جهت بدست آوردن دکورد های مختلف با بارهای مختلف تکرار شد و توانست رکورد حمل بار تا فاصله ی 2000 متری را بدست آورد.در این پرواز وزن Take off هواپیما 294,000 کیلوگرم بود که شامل بار ، سوخت و خدمه بود.
قراردادی جهت ارتقا تمامی C-5s به "RERP" منعقد شده است.در این برنامه بیش از 70 تغییر مشاهده میشود که شامل موتور های کم صداتر ، جدیدتر جنرال الکتریک که باعث افزایش امنیت بیشتر پرواز و مصرف 10% سوخت کمتر از C-5s معمولی شده است ، میباشد.تا الان 5 فروند C-5M Super Galaxy تولید شده است.
 
L-500
Lokheed Martin در یک برنامه غیر نظامی نیز نسخه ای از C-5 Galaxy یا همان L-500 را طراحی کرده است.هر دو نسخه ی باری و مسافری L-500 طراحی شده اند.تمامی نسخه های مسافری قابلیت حمل بیش از 1000 مسافر را دارند و نسخه ی باری قابلیت حمل دو سنتی های سال 1967 به حجم خود C5 را داراست.

C-5

حوادث و سقوط
 
تا کنون حدود 5 فروند C-5 Galaxy دچار حادثه شده اند که دو حادثه مربوط به اتش سوزی روی زمین بوده  و در یک مورد دیگر باعث از بین رفتن کامل هواپیما شد،حداقل دو فروند C-5 در تصادفات و حوادثی منجر به اسیب دیدن بدنه اصلی شده اند وجود دارد که این هواپیماها پس از تعمیر به خدمت بازگردانده شدند.
 
هواپیماهای مشابه

Airbus A380
Antonov An-124
Antonov An-225
Boeing 747
C-17 Globemaster III

C-5 Galaxy

مشخصات عمومی
 
کاربری : هواپیمای ترابری استراتژیک
تولید کننده : ایالات متحده امریکا
ساخت :  شرکت لاکهید
اولین پرواز : 30 ژوئن 1968
تحویل اولین فروند : ژوئن سال 1970
وضعیت عملیاتی
فعال : 33
دخیره : 45
بازنشسته : 30
C-5A : بین سالهای 1968 تا 1973
C-5B : بین سالهای 1985 تا 1989
C-5M : ارتقا سال 2006
شمارگان ساخته شده : 131 (C - 5A : 81 ، C - 5B : 50)
قیمت هر فروند C-5B : حدود 167 میلیون دلار
خدمه : 8 نفر(خلبان ، اولین خلبان ، کمک خلبان، دو مهندس پرواز، سه loadmasters)
4 حداقل (خلبان، کمک خلبان، دو مهندس پرواز)
 
مشخصات فنی C-5B
 
نیروی رانش :
 
موتورها: چهار موتور توبروفن جنرال الکتریک TF39-GE-1C
بیشترین رانش موتور: 191.2 کیلونیوتون
ظرفیت مخازن سوخت درونی: 193.600 لیتر 
 

ابعاد بیرونی :
 
نسبت منظری بال: 7.7
دهانه بال: 67.8 متر
 
طول وتر بال:
 
در ریشه 13.8 متر
در نوک 4.6 متر
زاویه پس گرایی بال: 25 درجه
زاویه نصب بال: 3 و 30 درجه
دهانه دم افقی: 21 متر
مساحت دم افقی: 90 متر مربع
مساحت کل ساکان افقی: 24 متر مربع
مساحت کل ساکان عمودی: 21 متر مربع
طول: 75.5 متر
ارتفاع: 20 متر 
 
ابعاد درونی (کابین تحتانی، بدون رمپ) :
 
طول: 36.9 متر
بیشترین عرض کابین: 5.7 متر
بیشترین ارتفاع کابین: 4.1 متر
مساحت کف کابین: 213 متر مربع
 
ابعاد درونی ( کابین فوقانی) :
 
طول کابین فوقانی پیشین: 12 متر
طول کابین فوقانی پسین: 18.2 متر
بیشترین ارتفاع کابین فوقانی: 2.2 متر
 
وزنها :
 
بیشترین وزن سوخت: 150.815 کیلوگرم (تقریبا به اندازه وزن 6 فانتوم مسلح)
بیشترین بارمزد: 132 تن
بیشترین وزن برخواست: 380 تن
بیشترین توان بال: 659 کیلوگرم بر مترمربع
 
عملکرد پروازی :
 
بیشترین سرعت افقی: 919 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت کروز: 900 کیلومتر برساعت
سرعت کروز اقتصادی: 833 کیلومتر بر ساعت
سرعت واماندگی: (در بیشترین وزن فرود، بالچه 40 درجه و موتور غیرفعال) 193 کیلومتر بر ساعت
بیشترین نرخ صعود: 9 متر در ثانیه
مسافت دویدن برای برخواست: 2.9 کیلومتر
مسافت فرود: 1.2 کیلومتر
سقف پرواز خدمتی: 10.8 کیلومتر
برد با بیشترین بارمزد و سوخت زخیره: 10.411 کیلومتر
 
سایر مشخصات :
 
قادر به جابجایی 15 نفر در کابین فوقانی پیشین با 75 صندلی برای نیروهای رزمی
قادر به جابجایی 270 نفر نیروی نظامی در کابین تحتانی
قادر به حمل دو دستگاه تانک M1 با 6 فروند هلیکوپتر آپاچی با 16 عدد کانتینر 3/4 تنی،یا 10 فروند موشک پرشینگ( با ادوات پرتاب و تجهیزات )

تجهیزات:


• نسخه C-5M Super Galaxy که در حقیقت نسخه بروز شده C-5 است و از موتور های جدید و سیستم های ارتباطی مدرنی بهره می برد امکان ادامه خدمت این هواپیما را تا سال 2040 برای نیروی هوایی آمریکا مهیا کرده است.

• گالاسکی با بالهای جدید رکورد های جهانی پرواز مثل بیشترین وزن برخاستن(920.836 پوند) را بدست آورد و در جنگ خلیج فارس با شرکت در عملیات طوفان صحرا 22.4% از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

• c-5m super galaxy

• اين مدل شامل تا 80% خدمات مشابه به c-5 را در خود حفظ کرده است."amc" برنامه اي جهت مدرنيزه کردن تمامي c-5bs و c-5cs و تعداد زيادي از c-5as را به اين مدل آغاز کرد.برنامه مدرنيزه کردن ايونيک c-5 موسوم به amp(avionics modernization program) در سال 1998 اغاز شد و الکترونيک پروازي اين غول به مديريت ترافيک هوايي جهاني آپگريد شد که شامل سيستم هاي مخابرات ، صفحات نمايش ،تجهيرات ناوبري و امنيتي و نصب سيستم جديد خلبان خودکار بود.اولين پرواز مربوط به اولين c-5 همراه با آپگريد "amp"(85-0004) در دسامبر 2002 به وقوع پيوست.

• بخش ديگري از برنامه ، تامين امنيت هرچه بيشتر و برنامه ي تعويض موتور موسوم به

• "reliability enhancement and re-engining program" يا همان "rerp" بود که شامل موتورهاي cf6-80c2 جديد جنرال الکتريک ، پيلون و واحد هاي برق اضطراري به همراه اپگريد هايي در ظاهر و ساختمان هواپيما ، ارابه هاي فرود ، کاکپيت و سيستم تنظيم فشار هوا ميباشد.موتورهاي فدرتمند cf6 توان توليد نيرويي 22% بيشتر از موتورهاي اوليه c-5 را دارا هستند که در نتيجه باعث کوتاه شدن 30% مسير take off ، افزايش 38% نرخ صعود ،افزايش چشم گير توان حمل بار و مداومت پروازي بيشتر ميشود.گلکسي هايي که اين تغييرات رو پشت سر گذاشته اند ، c-5m super galaxy ناميده ميشوند.

• بنابر برآورد نيروي هوايي ايالات متحده c-5m طي 40 سال آينده چيزي حدود 20 ميليارد دلار خرج خواهد داشت.اولين c-5m در 16 مه 2006 تکميل شد و اولين پرواز خود را در 19 ژوئن همان سال انجام داد.تصميم نهايي جهت ارتقا تمامي c-5as و c-5bs به مدل c-5m در فوريه سال 2008 گرفته شد.c-5ms در ماه اوت 2008 سه تست توسعه پروازي را موفق پشت سر گذاشتند.

 

تاریخچه در نیروی هوایی ایالات متحده:


 هواپیمای C-5M Galaxy به سفارش نیروی هوایی آمریکا طراحی شده و در حال حاضر توسط این نیروی اداره می شود.

• این هواپیما به همراه رقیب روسی خود انتونوف 225 بزرگترین هواپیماهای باری جهان هستند.

• هواپيماي مذکور تست هاي عملياتي و ارزيابي نهايي را در سال 2009 آغاز کرد.پروژه ي اپگريد اين غول لجستيکي تحت عنوان rerp تا سال 2016 به پايان ميرسد.

• شرکت lokheed martin اعلام کرد که c-5m در تست هاي پروازي خود به تاريخ 13 سپتامبر 2009 ، 41رکورد جديد بدست آورده است.اطلاعات اين پرواز توسط انجمن ملي هوانوردي جهت تاييد رسمي ثبت شده اند.در اين رکورد c-5m 80110 کيلوگرم بار را در مسافت 12500 متري به مدت 23 دقيقه و 59 ثانيه طي کرد!!!

• اين پرواز 33 بار جهت بدست آوردن دکورد هاي مختلف با بارهاي مختلف تکرار شد و توانست رکورد حمل بار تا فاصله ي 2000 متري را بدست آورد.در اين پرواز وزن take off هواپيما 294000 کيلوگرم بود که شامل بار ، سوخت و خدمه بود.

• قراردادي جهت ارتقا تمامي c-5s به "rerp" منعقد شده است.در اين برنامه بيش از 70 تغيير مشاهده ميشود که شامل موتور هاي کم صداتر ، جديدتر جنرال الکتريک که باعث افزايش امنيت بيشتر پرواز و مصرف 10% سوخت کمتر از c-5s معمولي شده است ، ميباشد.تا الان 5 فروند c-5m super galaxy توليد شده است.

ویژگی‌ها:

 

  • استفادهٔ اصلی: جابه‌جایی بار و نیروها
  • سازندهٔ اصلی: شرکت لاکهید مارتین
  • موتور: چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک
  • رانش: 76000 کیلو گرم
  • طول بال: ۶۷.۸۹ متر
  • طول: ۷۵.۳۱ متر
  • ارتفاع: ۱۹.۸۴ متر

 

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


بالگرد ترابری شینوک (CH-47)


 

اوایل دهه 1990 بوئینگ 26 فروند شینوک MH-47E را برای تیم نیروهای عملیاتی ویژه تولید کرد. با 11 فروند MH-47D مدرن شده - آنها جزء پیشرفته ترین هلیکوپترهای عملیاتی حال حاضر ارتش آمریکا هستند. از جمله ویژگیهای شینوک MH-47E میتوان به چابکی فوق العاده/چند منظوره بودن/ تحرک بالا در عملیات مشترک/ قابلیت عملیات تحت هرگونه شرایط جوی/ کاکپیت دیجیتالی اشاره کرد. MH-47 همچنین مجهز به سیستم مادون قرمز و رادار مراقبت و احراز برخورد با موانع زمینی نیز میباشد که شرایط پرواز در ارتفاع بسیار کم را برای آن در سختترین شرایط فراهم کرده است.



شینوک MH-47E مدلی برگرفته از CH-47D است. MH-47D و MH-47E قابلیت سوختگیری هوائی را نیز دارند و به خاطر اضافه شدن به حجم سوخت MH-47E و برای جلوگیری از بروز سانحه و آتش سوزی- بوئینگ سیستم احتراز از آتش سوزی/ انفجار را روی آن نصب کرد. از کاربران MH-47E میتوان به هنگ 160 هوابرد نیروهای مخصوص آمریکا اشاره کرد. از جمله ویژگیهای به کار گرفته شده در MH-47E میتوان به تیغه فایبر گلاس و مقاوم در برابر آتش توپخانه ضد هوائی تا کالیبر 23 میلیمتر را اشاره کرد.

 

 

MH-47 دارای مخازن سوخت با ظرفیت بالا همچنین سیستم سوختگیری در هوا میباشد از این روی MH-47 قادر به پروازهای برد بلند و طولانی مدت است. MH-47 همچنین قادر به پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پست جهت نفوذ تیمهای عملیاتی ویژه و خروج از منطقه در شب و هوای نامساعد میباشد. فناوری به کارگرفته شده در CH-47F با انجام تغییراتی در 30 فروند هلیکوپتر جدید MH-47G به کار گرفته شده. این هلیکوپتر نیازمند آن بود تا در حالت غیر محسوس و در شعاع 300 ناتیکال میل و در ارتفاع پائین در شب و روز بر فراز هرنوع عوارض زمینی قادر به انجام عملیات برای نبروهای مخصوص باشد.
MH-47G دارای سیستم آوینیک دیجیتالی کاملا یکپارچه CAAS میباشد. CAAS در حال حاضر جزء پیشرفته ترین سیستمهای هلیکوپتری در ارتش آمریکا است که شامل FLIR سیستم مادون قرمز نگاه به جلو و رادار احراز از برخورد با موانع زمینی و پرواز در ارتفاع پست در محیطهای با دید کم و ناکافی و شرایط جوی نامساعد است.



 

ارابه های فرود MH-47E مشابه همان ارابه های بکار گرفته شده در شینوک CH-47D است اگرچه چرخهای جلوئی 3 فوت به خاطر جای دادن مخازن سوخت به جلو برده شدند. بنا به نوع ماموریت این امکان برای MH-47E هست که بتواند از landing skis نیز استفاده کند. MH-47E مجهز به یم بوم سوختگیری خارجی مستقر در سمت دماغه میباشد. تیغه های MH-47E جهت سهولت میتوانند جمع شوند.



 

مشخصات  هلیکوپتر ترابری: شینوک سی اچ-47 / Chinook CH-47
نوع هلیکوپتر: هلیکوپتر ترابری
کشورسازنده:  ایالات متحده آمریکا
شرکت سازنده: شرکت بوئینگ
تاریخ نخستین پرواز: 21 سپتامبر 1961
تاریخ رونمایی: -
وضعیت کنونی: فعال، در حال تولید
بکار گیرنده ها: ارتش ایالات متحده آمریکا
آغاز ساخت: 1962 تا کنون
تعداد ساخته شده: بیش از 1179 فروند
قیمت هر فروند: 35 میلیون دلار آمریکا در سال 2008

 

 

Chinook

 

شینوک های ایرانی:

بر اساس توافق مهمی که بین شرکت امریکایی بوئینگ و شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali صورت پذیرفت نیرویی هوایی ۲۰ فروند از این هلیکوپتر را که شرکت ایتالیایی برایش ساخته بود در سال ۱۹۷۱ تحویل گرفت.

 

Chinook

 

عکس بالا یک هلیکوپتر Ch-47C با شماره سریال ۵-۳۸۲ (متعلق به نیروی هوایی ) در سال ۱۹۷۷ در فرودگاه مهرآباد تهران.

بر اساس توافق مهمی که بین شرکت امریکایی بوئینگ و شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali صورت پذیرفت نیرویی هوایی ۲۰ فروند از این هلیکوپتر را که شرکت ایتالیایی برایش ساخته بود در سال ۱۹۷۱ تحویل گرفت.

 

Chinook

 

شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali در آگوست سال ۱۹۷۶ در شهری به نام Frosinone واقع در جنوب شرقی رم تاسیس گردیدنخستین گروه ۲۰ فروندی از بالگردهای نیروی هوایی ایران با شماره سریالهای ۴-۲۰۰ تا ۴-۲۰۹ و ۵-۳۰۰ تا۵-۳۰۹ بود.پیش از تخویل این بالگردها به ایران شرکت بوئینگ نمونه هایی از این بالگرد را برای آزمایش در آب و هوا کویری و ارتفاعات به ایران فرستاده بود.برخی منابع بر این عقیده هستند که شش یا هشت فروند نخستین بالگردهای شینوک ایارن ساخت بوئینگ بوده است که توسط منبع معتبری تایید نشده است.

هوانیروز هفتاد فروند از این هلیکوپتر را در سالهای میان ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ تحویل گرفت.شماره سریال این بالگردها ۵-۴۰۵۰ تا ۵-۴۱۱۹ بود ،البته ایران قراردادی برای تحویل ۵۰ فروند دیگر از این هلیکوپتر با شرکت  Elicotteri Meridionali منعقد کرد که متاسفانه کنسل گردید.هرچند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت Augusta در سال ۱۹۸۷ حداقل ۱۱ فروند از این هلیکوپتر را با شماره سریال نامعلوم به ایران تحویل داد.

پس از انقلاب اسلامی سیستم سریال بندی هواپیماها به یک – و چهار عدد تغییر یافت که سریال بندی کنونی انها نامعلوم است.همچنین برای سریال بندی هواپیمهای نظامی از هیچ ترتیبی تبعیت نشده است و از این رو تشخیص شماره سریالها تقریبا غیر ممکن است.زیر این شماره سریالها همیشه عددی داخل یه دایره وجود دارد که به نظر میرسد نشان دهنده شماره پایگاه عملیاتی بالگرد و یا هواپیماست.

بر اساس اطلاعاتی از منابع نامشخص ، شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) با مجموعه ای زنجیره ای و  بسیار گسترده و مجهز (در ۱۶ مکان ) بطور کامل تمام مدلهای بالگردهای نظامی ایران را اورهال کرده و برخی قطعات آن را به روش مهندسی معکوس ساخته که این شامل chinook  هم میشود.

منابع اذعان دارند که در دسامبر ۲۰۰۱ نیروی هوایی دارای ۱۴ فروند هلیکوپتر شینوک عملیاتی بوده است که از این میان ۵ فروند از بالگردهای زمان جنگ بوده اند که بطور کامل بازسازی شده بوند.شش فروند از این هلیکوپتر ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد.هوانیروز نیز دارای ۴۵ فروند بالگرد شینوک عملیاتی در شرایط بسیار خوب بوده است.

 

Chinook-5

 

پایگاههای عملیاتی بالگرد شینوک در سال ۲۰۰۰ :

تهران - پایگاه شکاری مهرآباد - پایگاه هوایی یکم تاکتیکی (TAB-1 )- پس از بکارگیری گسترده در جنگ طولانی هشت ساله تمامی بالگردهای شینوک ساخت آگوستا در پنها بازسازی کامل گردید و به سرویس بازگشت.این تعمیرات شامل تعمیرات اساسی و بالانس کردن Rotor Blade های اصلی بالگرد و همچنین ساخت ابزارهای مربوطه.

تهران - دوشان تپه - ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش -  که شامل بسیاری از قطعات با ارزش در انبارهای بزرگ خود میباشد.

تبریز - پایگاه شکاری تبریز – پایگاه دوم تاکتیکی (TAB-2 )- ستاد فرماندهی بالگردی در منطقه شمال کشورو همچنین پشتیبانی لجستیک پهپادها.بر اساس گزارشهای منابع اطلاعاتی ایران سه گونه مختلف از پهپادها را به روش مهندسی معکوس از روی محصولات روسی و یا کره ای ساخته است ، که دو فروند از این پهپادها در طی یک عملیات شناسایی در مرز با عراق در قصر شیرین در سالهای ۱۹۹۴ و ۲۰۰۰ سرنگون گشته اند.

همدان - پایگاه شکاری شهید نوژه - پایگاه سوم تاکتیکی (TAB-3 )- این پایگاه شامل تاسیساتی برای اورهال بالگرد میباشد.

کرمانشاه - پایگاه تاکتیکی پنجم (TAB-5 )- این پایگاه بزرگترین پایگاه بالگرد ایران میباشد که ۳۰۰ گونه مختلف بالگرد را در خود جای میدهد و شامل تاسیسات تعمیراتی و همچنین بازسازی  و اورهال بالگرد و پهپاد میباشد.

شیراز – پایگاه شکاری شهید عباس دوران - پایگاه هفتم تاکتیکی (TAB-7 )- شامل تاسیسات آموزشی هوافضایی ،تونل باد و همچنین طراحی سیستمهای الکترونیکی و اوینیکی .

اصفهان - پایگاه شکاری شهید عباس دوران – پایگاه هشتم تاکتیکی (TAB-8 )- این پایگاه که به Helo-City مشهور است ستاد فرماندهی بالگردهای ایران است. در این استان (شاهین شهر) تاسیسات بسیار گسترده ای توسط شرکت Bell_Textron بنا نهاده شده است که توسط شرکت اوکراینی آنتونف برای ساخت هواپیمای IRAN-140 و همچنین تعمیر موتور بالگردها مورد استفاده قرار میگیرد.

بندرعباس - پایگاه نهم تاکتیکی (TAB-9 )- که پایگاهی مشترک بین هوانیروز و هوادریا ست و دارای تاسیسات تعمیراتی و آزمایشی است.همچنین این پایگاه مقر فرماندهی منطقه جنوب  است.

چابهار - پایگاه دهم تاکتیکی(TAB-10 )- پایگاهی از مواد مرکب که توسط ایالات متحده بعنوان پایگاهی سه منظوره ساخته شده است که شامل بالگردهای هوانیروز نیز میشود.بخش عظیمی از این پایگاه در زیر زمین ساخته شده استهواپیماهای مختلفی که در این پایگاه به خدمت میپردازند بوسیله لیفترهایی مشابه ناوهای هواپیابر به روی زمین منتقل میشوند.برخی اطلاعات به این اذعان دارد که بالگردها از محفظه های زیر زیمنی به پرواز در می آیند.

امیدیه-پایگاه یازدهم تاکتیکی (TAb-11 )آقاجاری- این پایگاه که در طول جنگ با عراق تکمیل گردید بزرگترین دستاورد مهندسی و تاسیساتی وازرات دفاع ایرات است.این پایگاه شامل سه مرکز آموزشی تخصصی ،دو موسسه پژوهشی تکنیکی، یک مرکز پژوهش فیزیک، دو مرکز پژوهش بازسازی،لابراتوارهای توسعه اوینیک رادار موشکها،مراکز آزمایش و تاسیسات ساخت و توسعه تسلیحات بالگرد.

مسجد سلیمان - پایگاه دوازدم تاکتیکی(TAB-12 )- این پایگاه نوین ترین پایگاه ساخته شده ایارن میباشد و در طول جنگ ساخته شده است و میتواند تا ۲۰۰ فروند هواپیما و تعداد زیادی بالگرد تهاجمی/ترابری را در خود جای دهد .

مشهد - نزدیک ترین پایگاه به افغانستان میباشد که در آمادگی برای جنگی که نزدیک بود با طالبان رخ دهد توسعه یافت و مرکز فرماندهی منطقه شرق بالگرد میباشد و دارای تاسیسات تعمیرات و اورهال بالگرد نیز میباشد.

 

Chinook

 

ایران در طول جنگ با عراق حداقل هشت فروند بالگرد شینوک خود را ازدست داده است.در یک روز بسیار بد در ۱۵ جولای ۱۹۸۳ یک فروند هواپیمای Mirage F-1 عراقی سه فروند بالگرد شینوک را که در ارتفاع پایین برای رساندن نیرو به خط مقدم در حال پرواز بود را هدف قرار داد.

 

Chinook

 

در عکس بالگرد شینوک با شماره سریال ۵-۴۰۰۱ را مشاهده میکنید که رزمدگان ایرانی را در حوالی مرز عراق در سال ۱۹۸۶ پیاده میکند.

در زمان پیش از انقلاب دو فروند از این بالگرد در هنگام کمک رسانی به مجروحان زلزله در شمال کشور سقوط کرد.گزارشها اذعان دارد که ۱۰ فروند از این بالگرد برای بکاگیری قطعات آن اسقاط شده است ،همچنین طبق گزارشی در سال ۲۰۰۰ Blade های این بالگرد با توجه به دانش ایران در مواد مرکب از مواد کامپوزیتی ساخته شده و بکار رگفته شده است.

حدود ۲۱جولای ۱۹۷۸ چهار فروند از شینوکهای ایران ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر وارد فضای شوروی در ترکمنستان میشوند .این بالگردها نخست توط یک MiG-23M به خلبانی A.V. Dem’janov رهگیری میشوند که وی این بالگردها را با بالگردهای شوروی اشتباه میگیرد ولی این بالگردها کمی پس از یام ماجرا بوسیله یک فروند MiG-23M دیگر به خلبانی V.I. Shkinder رهگیری میشود و وی بلافاصله دو فروند موشک   R-60 (AA-8 Aphid) به سوی یکی از بالگردها شلیک میکند و تمام هشت سرنشین این بالگرد کشته میشوند،وی سپس با شلیگ توپ ۲۳ میلیمتری GSh-23L  خود بالگرد دوم را مجبور به فرود در نزدیکی Gjaurs میکند.چهار سرنشین این بالگرد زنده میماند ولیبوسیله مرزبانان شوروی دستگیر میشوند .دوفروند شینوک دیگر نیز به سرعت به سمت فضای ایران فرار میکنند. مدت کوتاهی پس از این ماجرا شوروی به ایران اجازه میده که شینوک (۵-۴۰۹۲ )صدمه دیده را تعمیر کرده و چهار سرنشین آن را نیز به ایران بازمیگرداند.

 

Chinook

 

عکس بالا که در سالهای ۱۹۹۷/۹۸ گرفته شده است از آخرین بالگردهای تحویلی به ایران میباشد (۵-۳۳۰۲).با اصلاحاتی که در ظاهر آن شده میتوان آن را با سالهای اولیه تحویل به ایران مقایسه کرد.Balde های ساخته شده در داخل ،توری محافظ در ورودی موتورها برای جلوگیری از ورود اشیاء اضافی به داخل موتورها و آرم نیروی هوایی در بین پنجره ها.

 

Chinook

 

انتقال یک فروند هواپیمای C-47D Dakota از مهرآباد به دوشان تپه برای قرارگیری در موزه هوایی که هیچگاه به روی عموم باز نشد. توجه کنید که Rudder و بال این هواپیما جدا شده و دوdrag chutes که برای حفظ تعادل این هواپیما در طول Sling آن میباشد.

 

Chinook

 

این عکس که در زمان جنگ گرفته شده یک فروند شینوک ایرانی را در حال انتقال یک پل ارتشی برای عبور از تنگه ها زاگرس نشان میدهد.

 

Chinook

 

فضای داخلی شینوک

 

Chinook

 

هلیکوپتر شینوک با شماره سریال ۴-۲۰۱ در زمان پیش از انقلاب.

 

Chinook

 

هلیکوپتر شینوک با شماره سریال ۵-۴۰۶۱ در زمان پیش از انقلاب.

 

Chinook

 

در یازدهم فوریه ۲۰۰۴ که جشنهای بیست و پنجمین سال پیروزی انقلاب در سراسر کشور جشن گرفته شد که مراسم اصلی در میدان آزادی تهران با حضور صد هزار نفر برگزار گردید.در طول مراسم چندین فروند بالگرد از نیروهای مختلف به پرواز درآمدند.

 

از جمله سیستمهای پیشرفته موجود در MH-47E میتوان به:
ATK AN/AAR-47 سیستم هشدار دهنده نزدیک شدن موشک
سیستم جمر Northrop Grumman ALQ-162 Shadowbox
ITT ALQ-136/V پالس جمر
رادار هشدار دهنده Raytheon APR-39A
سیستم دفاع یکپارچه BAE
M-130 چف و فلیر اشاره داشت.
قابل ذکر است که کاکپیت MH-47E دارای نمایشگر نقشه زمینی است.

 

تسلیحات:
مجهز به دو مقر تیربار یکی در سمت راست درب خدمه و دیگری در سمت چپ پنجره اول.تیربار ها میتوانند M134 7.62mm شش لول یا تیر بار 7.62 میلیمتری باشند. MH-47E میتواند به موشکهای Stinger نیز مجهز شود.

 

MH-47G دارای امکاناتی برتر از مدلهای شینوک MH-47D و MH-47E میباشد:
آویونیک پیشرفته تر با مدیریت ماموریت دیجیتال یکپارچه
دارای GPS دوبل
قابلیت دریافت و نمایش NRTID


مشخصات:
کاربر: فرماندهی عملیات ویژه امریکا
تعدادساخته شده: 26 فروند + 1 فروند پیش نمونه
شروع برنامه : دسامبر1987
اولین پرواز پیش نمونه: 31 می 1990

کارخانه سازنده موتور: Textron Lycoming
مدل موتور: دو دستگاه T55-L-714
حداکثر قدرت موتور: shp 4867
تعداد تیغه: 3 در هر هاب- فایبر گلاس

 

تعداد خدمه: 2 نفر
ظرفیت کابین: 44

 

وزن خالی: 26,918 پاوند
حداکثر وزن برخاست: 54,000 پاوند
حداکثر سرعت: 177 مایل بر ساعت
حداکثر سرعت گشت زنی: 161 مایل بر ساعت
طول بدنه: 15.87 متر

 

ظرفیت سوخت داخلی (استاندارد): 7,828 لیتر
سه مخزن سوخت کمکی هر کدام: 3,028 لیتر

 

 

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , 15rand.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com